Voorbeelden uit de praktijk
Inzicht
Met een serie van 3 gesprekken hielp ik een jongen van 9 jaar weer beter in zijn vel te komen. Hij kreeg inzicht in zijn talenten en de dingen waar hij energie van krijgt. In een gesprek met de ouders en met de school werd er een plan van aanpak voor het nieuwe schooljaar opgesteld. Hierdoor kreeg de jongen weer zin in school.
Humor
Middels een humorvolle interventie leerde ik een meisje van 13 jaar kennen. Ze had grote moeite met een behaalde onvoldoende op school. We vierden het feit dat ze dit ook een keer meemaakte. Zij leerde inzien dat ze niet gefaald had, maar dat ze nog iets te leren had. Dat betekende cognitieve en emotionele uitdaging en niet het ‘einde van haar schoolloopbaan’.
Differentiatie
Een gesprek met een leerkracht op de basisschool ging over durven loslaten van de lesstof. De leerkracht had 10 kinderen in de klas die de basisstof al lang beheersten en ze deden niet graag mee met de instructie. Ze mochten vervolgens zelfstandig doorwerken aan de verdiepende stof. De kinderen werden weer actief en de leerkracht kon haar les aan de rest van de klas voort zetten.
Kleuters
Door bewegingsspelletjes te combineren met een filosofie thema, durven kleuters vaker te proberen en experimenteren ze nu met moeilijkere of nieuwe opdrachten en spellen. Ze bemoedigen zichzelf of elkaar met “Van deze fout heb ik geleerd om het nog een keer te proberen” of “Kom op, doorzetten!”. Vaardigheden die ze nog vaak nodig zullen hebben.